Ar „Skolas somu” uz Raiņa māju Berķenelē

Silenes pamatskolas 1. – 9. klašu skolēni divas dienas oktobra mēneša sākumā piedalījās Raiņa māju Berķenelē muzejpedagoģiskā programmā „Treji loki Berķenelē” un radošās darbnīcas. Piedāvājums no muzeja puses bija tik daudzpusīgs, saturīgs un interesants, ka skolēni bija izbrīnīti un sajūsmā par to, ka tik tuvu skolai un mājām ir tāda jauka vieta, kur var pavadīt visu mācību dienu.

Kāpēc Raiņa māja Berķenele?

Šogad skolā tika rīkotas literatūras dienas (12. martā „Aspazijai – 155” un 11. septembrī „Rainim – 155).

Septembris ienāk visās skolās kā Dzejas dienu mēnesis. Arī mūsu skolā tas jau kļuva par labu tradīciju. Šogad tas bija Raiņa dzejas mēnesis. Skolēni bija iepazīstināti ar to, kāds tiek piedāvāts pasākumu klāsts saistībā ar Dzejas dienām visā Latvijā.

  1. – 9. klašu skolēni rakstīja referātus par tēmu „Raiņa muzeji Latvijā”. Tad apzinājāmies, ka bijām gan „Jasmuižā, gan Raiņa un Aspazijas vasarnīcā Majoros, bet par vietu, kura atrodas mums blakus, zinājām ļoti mazs. Zinājām, ka daži mūsu skolas skolēni (Artjoms Geiko, Evelīna Kursīte, Eduard Gasperovich, Ēriks Lapkovskis) piedalījās skatuves runas konkursā „Zelta sietiņš” un ka 2017. gadā Eriks Lapkovskis kļuva par konkursa „Zelta sietiņš” laureātu.

Pirms doties ekskursijā, izrunājam visus drošības jautājumus un sapratām, ka tā mūsdienu apstākļos varētu būt arī viena no drošākajām vietām. 1. – 4. klašu skolēnu grupa apmeklēja muzeju 30. septembrī, bet 5. – 9. klašu grupa – 2. oktobrī.

Kad mēs atbraucam, mūs sagaidīja vadītājas, kuras bija tērpušās 19.gs.b. apģērbā un tēloja Raiņa māsu Līzi un mammu Dārtu. Skolēnus sadalīja 2 grupās. Vadītājas stāstīja skolēniem par Pliekšānu ģimenes dzīvi Berķenelē, lasīja dzeju, vadīja rotaļas (katram vecumposmam atbilstošas) un uzdeva veikt dažādas izzinošas darbības. Ekskursijas vadītājas stāstīja ne tikai par Raiņa literāro darbību, bet arī par Jāņa Pliekšāna skolas gaitām, kur topošais dzejnieks mācījās dažādus mācību priekšmetus.

Tālāk skolēni devās uz Berķeneles Radošo dārzu, kur katram mākslas objektam ir savs tapšanas stāsts – visi veidoti Raiņa dzīves un daiļrades iespaidā. Sniedzot atgriezenisko saiti, skolēni rakstīja, ka viņam paliks atmiņā stāsti par katru objektu. Tur Eduards Gasperovičs arī lasīja klātesošiem prozas fragmentu par Raiņa bērnības gadiem no Saulcerītes Vieses grāmatas „Pasaules dziesma”. Šogad attaisnojošo iemeslu dēļ skolniekam nesanāca piedalīties skatuves runas konkursā „Zelta sietiņš”, kaut tam viņš cītīgi gatavojas.

Pēc ekskursijas skolēniem bija dota iespēja darboties radošās darbnīcās.

  1. – 4. klašu skolēni darbojās „Koka rotaļlietu krāsošanas darbnīcā”, „Vilnas rotaļlietu izgatavošanās darbnīcā”, „Putuplastu rotaļlietu izgatavošanās darbnīcā” un „Vēstuļu rakstīšanas darbnīcā”.
  2. – 9. klašu skolēni darbojās „Koka gravēšanas darbnīcā „Saules ritums”, kur katram skolēnam tika dota iespēja izvēlēties sev tīkamāko etnogrāfisko zīmi un gravēt to uz koka plāksnītes. Plāksnīte palika dāvanā. „Vēstuļu rakstīšanas un atklātņu veidošanas darbnīcā”, „Ziepju izgatavošanās darbnīcā” un „Krāsu terapijas darbnīcā”, kur katram bija dota iespēja izkrāsot no putuplasta veidoto kļavu lapu.

Skolēni ļoti augstu novērtēja iespēju piedalīties radošās darbnīcās.

Daloties ar iespaidiem savās AS aptaujās un atbildot uz jautājumiem „Ko jaunu tu uzzināji (saprati)?” un „Ko tu piedzīvoji tādu, kas tev palika vai paliks atmiņā?”, skolēni rakstīja par to, ka ļoti patika rakstīt ar īpašu tinti un spalvaskātu, jo nekad to agrāk nedarīja. Minēja, ka neapskauž tos skolēnus, kuri mācījās Raiņa laikos. Brīnījās par to, cik valodas zināja skolēni agrāk. Paliks atmiņā arī ziepju izgatavošanas process. Katrā gabaliņā tika ielikts sirds siltums, labas domas un patīkama smarža. Puiši ar gravēšanu uz koka plāksnītēm bieži nodarbojās skolā, bet meitenēm tas bija aizraujošs process. Sajūsmā visi bija no tā, kādas neatkārtojamas kļavu lapas sanāca katram bērnam krāsu terapijas darbnīcā. Skolēni uzzināja par to, ka krāsas var ārstēt un ka, jaucot krāsas, jādomā labas domas, kā arī to, ko nozīmē katra krāsa un kāpēc cilvēki izvēlas tieši tādu krasu salikumu.

Pēc mācību ekskursijas 1. – 4. klašu skolēni sniedza atgriezenisko saiti, vizualizējot savus iespaidus zīmējumos. 5. – 9. klašu skolēniem bija jāpilda trīs uzdevumi: ar aptaujas palīdzību aktualizēt iegūto un redzēto informāciju, veidot kolāžu vai zīmējumu par visspilgtākajiem notikumiem ekskursijas (Raiņa māja “Berķenelē”) vai nodarbību laikā (A4 formāts) un uzrakstīt vēstuli draugam, radiniekam vai kādai citai personai, kurš nav bijis šajā muzejā un nepiedalījās nodarbībās. Pastāstīt par saviem iespaidiem un aicināt apmeklēt šo vietu. Pastāstīt arī par ekskursiju Raiņa mājā “Berķenelē” un nodarbībām.

Mācību diena, ko pavadījām Raiņa mājā Berķenelē ir nenoliedzami augstu vērtējama pievienotā vērtība visā mācību procesā, jo skolēniem ne tikai veidojas un pilnveidojas padziļināta izpratne par Raiņa kultūrvēsturisko mantojumu, bet arī nostiprinās apzināšanās par to, ka pirms doties tālākajos ceļojumos, apceļo tuvāko apkārtni, ieskaties objektos, kas atrodas blakus mājai, apmeklē tuvāko muzeju un pajautā sev, ko es varu dot vai kā varu palīdzēt vietai, kura mani it kā uzrunā katru dienu.

Paldies „Raiņa mājas Berķenelē” vadībai un katram darbiniekam. Mēs atgriezīsimies Jūsu mājā, jo Jums vienmēr ir ko piedāvāt un dot, mums tagad ir tā lieliskā iespēja gūt un ņemt. „Gūt var ņemot, gūt var dodot! Dodot gūtais – neatņemams” (Rainis).

Skolotājas  Jeļena Safonova, Tatjana Domuļeva